image

Foodie Friday: Mindful eten, hoe doe je dat?

In de mindfulness ligt de focus op iets met aandacht doen. Als er iets is wat we misschien niet zo vaak doen, is het wel eten met aandacht. Mindful eten dus. Tv aan, telefoon of tablet in de buurt of misschien druk in gesprek met degene die met jou aan tafel zit? Allemaal manieren die je kunnen afleiden van de aandacht voor het eten. Heb je net staan zwoegen in de keuken voor een lekker maaltje, schuif je zo naar binnen. Dat is toch zonde? Daarom deel ik vandaag een aantal tips over hoe je meer mindful kunt eten!

1. Ga bewust zitten
Vlug een boterham wegwerken aan het aanrecht is er dus niet meer bij. Ga er echt even voor zitten, dek de tafel en neem de tijd. Dat laatste is ook echt een essentieel item voor meer aandacht tijdens het eten.

2. Kijk naar het voedsel
Hoe ziet het er uit? Zijn er verschillende kleuren te zien? Misschien verschillende vormen? Om dit punt misschien nog leuker te maken kun je wellicht bij het bedenken van de maaltijd hier rekening mee houden. Zo zien kipfilet, gekookte aardappelen en bloemkool er qua kleur niet zo spannend uit. Een gerecht met verschillende kleuren paprika’s bijvoorbeeld wel.

3.  Ruik er aan
Ons reukorgaan zorgt dat we goed kunnen proeven. Kijk of je de geur van het eten goed in je op kan nemen. Benoem misschien ook de geuren die je waarneemt. Is het kruidig, zoet, zurig?

4. Proef het!
Waarschijnlijk merk je dat er tijdens het ruiken aan het voedsel al wat speeksel wordt geproduceerd in de mond. Klaar om het eten wat straks binnenkort te verwerken. En door het bewuste ruiken, proef je ook beter. Welke smaak heeft het? En welke structuur kun je ervaren in je mond?

5. Goed kauwen
Niet alleen beter voor de beleving van het voedsel in je mond, maar ook voor je spijsvertering. Door het eten minimaal 20 keer te kauwen, kan het goed gemengd worden met de verteringssappen die in je mond worden aangemaakt en hoeven je darmen daardoor minder hard te werken. Ook worden de voedingsstoffen beter opgenomen in het bloed. Alleen maar voordelen dus.

Juist door met meer aandacht te eten, zal je merken dat je het eten meer zal ‘ervaren’. Niet alleen in de smaak, kleur en geur, maar ook kan het goed zijn dat je eerder opmerkt dat je genoeg hebt gehad.

Welke maaltijd ga jij als eerste mindful eten?

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *