La Dolce Vita: op vakantie naar Toscane

Na een heerlijke vakantie ben ik weer terug op Nederlandse bodem. Dit keer geen lange vliegreizen, backpacks en Aziatisch eten, maar bleven dichter bij huis en vlogen we eind mei naar Pisa. Een stad in het Italiaanse Toscane. Iedereen die ik voorafgaand aan deze reis sprak over deze plek, waren allemaal meer dan lovend. De verwachtingen waren dan ook torenhoog en was ik erg nieuwsgierig wat het allemaal zou brengen. Nu kan ik zelf ook aansluiten bij de groep die in dit mooie en vooral lekkere gebied is geweest. Want wat is het daar mooi en wat kun je er lekker eten! Ik weet het zeker; I love Toscane!

Het liefst boek ik de zomervakantie al rond de kerstdagen. Als het buiten snel donker en guur is, binnen achter de computer speuren naar leuke plekjes om mijn vakantiedagen aan te besteden. Dit keer leidde mijn speurtocht al snel richting Toscane. Allereerst bepaalde ik het specifieke gebied in Toscane, want zoals je misschien wel weet, het is groot! De keuze viel op de plaatsen Pisa, Lucca en Florence. Via de website Airbnb.com vond ik twee B&B’s en een appartement die via die site heel makkelijk te boeken zijn. Eigenlijk net als bij een hotel.

In een kleine twee uur heeft Transavia ons naar Pisa gebracht. Op de website van deze vliegmaatschappij kun je precies zien wat de tarieven zijn voor verschillende dagen en tijden. Je kunt dus zo goedkoop of duur vliegen als je wilt. Op de tijden waarop wij vlogen (donderdag 18.45u heen, maandag 15.30u terug) waren we 120€ voor een retourticket per persoon kwijt.

Om ons van plek naar te plek te kunnen vervoeren huurde we ook een auto. Omdat het net zo makkelijk was om de vliegtickets en auto op één plek te boeken deed ik dit bij Expedia. Iets wat ik hierover heb geleerd is dat de naam van de hoofdbestuurder overeen moet komen met de creditcardhouder. Als dit niet zo is, dan krijg je de auto helaas niet mee. Zoals bij ons het geval. Na wat gebrom, gefrons en binnensmonds gevloek toch maar besloten opnieuw een auto te huren en de extra kosten voor lief te nemen. Een goede les!

Vanaf het vliegveld reden we naar onze eerste verblijfplaats.

Foresteria, Valgiano
Na een flinke speurtocht met onze huurauto hebben we in het donker uiteindelijk onze eerste slaapplek gevonden; Foresteria in Valgiano. Een prachtige oude Italiaanse boerderij tegen een heuvel, wat een heel uitzicht geeft over de provincie Lucca. De kamers zijn eenvoudig, maar sfeervol en gastvrouw Eleonora maakt dat je je gelijk meer dan welkom voelt.

image image image image

De omgeving is rustig, maar binnen 20 autominuten ben je in het centrum van Lucca. Een leuke stad met schattige straatjes, leuke pleintjes en mooie Toscaanse huizen. De stad wordt omringd door een flinke vestingsmuur waarop je kunt lopen en hierdoor een leuk rondje om de stad kunt wandelen.

Ook is het aan te raden om de stad van bovenaf te zien, door de Torre Guinigi te beklimmen. Na heel wat trappen word je beloond op een prachtig uitzicht over de stad.

Wat ook leuke plekjes zijn om te bezoeken vanuit Valgiano zijn: Pescia en Vallano. Vooral die laatste is een flinke klim om hoog, met heel wat slingerbochten, maar eenmaal boven aangekomen kijk je uit over een met bomen begroeid dal. Heel erg mooi!

La Casa di Medoevila, Lamporecchio
Vanaf Valgiano is het ongeveer een uurtje rijden naar Lamporecchio. Een klein stadje onder de rook van Florence. Een rustige plek, maar waar vanuit je naar verschillende grotere steden kunt rijden. Een smalle kronkelweg bracht ons bij de tweede B&B, welke ook gevestigd in een oude Toscaanse boerderij. Hier was van het boerderijleven alleen weinig meer te merken. Er ligt een grote tuin om heen met genoeg mogelijkheden om in de zon te liggen of in de schaduw een boek te lezen. Ook heeft deze B&B een zwembad, eigenlijk voornamelijk de reden waarom ik deze geboekt hebt. Maar helaas waren onze dagen daar grijs, bewolkt en soms regenachtig waardoor de bikini in de koffer in gebleven.

image image image image

Vanaf deze plek hebben we de steden Florence en Siena bezocht. Beide grote steden met beide hun eigen charmes. Florence staat bekend om de grote, prachtige Basilica di Santa Maria del Fiore. Een grote kathedraal in het centrum van de stad. Je kunt heerlijke struinen langs de pleintjes en door de straatjes, maar het is aan te raden om naar het Piazalla Michelangelo. Een plein vernoemd naar de bekende Italiaanse kunstenaar, wat je een mooi uitzicht over de stad geeft.

image image

Siena is qua grootte vergelijkbaar met Florence en in ruim 90 minuten te bereiken vanaf Lamporecchio. Van alle plaatsen die we hebben bezocht is Siena echt mijn favoriet. Het contrast tussen de kleine, overdekte straatjes en grote pleinen maakt het een heel leuk geheel. Ook het feit dat de stad op een berg is gebouwd, wat je heel wat mooie uitzichten geeft. Daarnaast heeft de stad genoeg leuke eetgelegenheden te bieden en winkels om je creditcard te laten wapperen.

Privé appartement, Crespina
De laatste nachten van onze reis hebben we gelogeerd in een appartement bij iemand thuis in Crespina. Een klein dorpje op 20 minuten afstand van Pisa. Dit keer dus geen geserveerd ontbijt, maar een keukentje waar we zelf het konden klaarmaken. Een prima plek om de laatste dagen door te brengen. Rondom het appartement ligt een groot terras en tuin waar je gewoon gebruik van kan maken.

image image

Vanuit Crespina rijd je zo richting een van de kustplaatsen die Toscane rijk is. We zijn in Cecina di Marina geweest, waar echt een vakantiesfeertje hing. Een soort van boulevard aan het strand met allerlei eetgelegenheden en een klein centrum met winkeltjes.

Een andere reden waarom ik voor dit appartement heb gekozen, is omdat het maar op 20 autominuten afstand ligt van de luchthaven van Pisa. De laatste dag reden we er zo op aan om vanuit daar dit mooie gebied weer te verlaten.

Mocht je nog nooit in Toscane zijn geweest, dan ik je, net zoals iedereen die dat tegen mij heeft gezegd, van harte aanraden om zelf deze mooie streek te ontdekken. Je kunt natuurlijk ook zelf met de auto vanuit Nederland er naar toe rijden, maar als je een beetje flexibel bent met je vliegtijden en -dagen dan is vliegen vaak nog goedkoper. Ik ben in ieder geval verliefd geworden op Toscane en hoop er nog heel vaak te mogen komen!