image

Mediteren in 5 stappen

Een aantal dagen geleden plaatste ik interessant filmpje van mindfulness en meditatie expert Andy Puddicombe op Facebook. In dit filmpje vertelt hij op een leuke wijze waarom 10 minuten per dag mediteren zo goed voor je is en welke voordelen het biedt. Mocht je het filmpje gemist hebben, je vindt ‘m onderaan dit artikel.

Uit eigen ervaring weet ik dat, wanneer je met regelmaat mediteert, het je veel positiefs kan brengen. Zo heb ik meer rust in mijn hoofd en lichaam, kan ik makkelijker omgaan met lastige situaties en heb ik geleerd om mijn gedachten te observeren. Deze voordelen maken dat ik op een positievere manier naar het leven kan kijken en meer kan genieten van dit moment.

Mocht je nu ook graag willen beginnen met mediteren en ervaren wat dit voor jou kan doen, dan kunnen de onderstaande stappen je wellicht helpen om de eerste stap te zetten!

Stap 1
Zoek een rustige plek op. Het liefst een plek waar je niet gestoord kunt worden. Zet je telefoon uit of op de vliegtuigmodus. Zet een timer of wekker op 10 minuten.

Stap 2
Ga in een comfortabele houding zitten. Dit kan in kleermakerszit op de grond, een kussen of deken zijn. Of wellicht zit jij prettiger op een stoel. Kies de optie die voor jou het beste voelt. Zorg ervoor dat je rechtop zit.

Stap 3
Laat ontspannen je ogen dichtvallen. Als je dit niet prettig vindt, richt ze dan op een vast punt voor je, zonder te fixeren.

Stap 4
Neem de tijd om je aandacht naar je ademhaling te brengen. Adem rustig in en uit op je eigen tempo. Probeer de natuurlijke ademflow te volgen met je aandacht. Hoe de adem als vanzelf het lichaam binnenkomt en ook weer verlaat.

Stap 5
Mocht je aandacht afgeleid worden door gedachten die in je hoofd opkomen. Dit is helemaal niet erg. Dit is nu eenmaal een eigenschap van de geest. Probeer die gedachten op te merken en daarna bewust weer los te laten. Breng opnieuw je aandacht naar je ademhaling toe.

Eigenlijk best simpel toch? Probeer het de komende week eens uit. Iedere dag 10 minuutjes even helemaal niets doen, alleen maar je aandacht naar je adem brengen. En ervaar welke voordelen het jou kan brengen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *