image

Let’s talk about: Out of your box

Nog niet zo lang geleden ontdekte ik de voor- en nadelen van mijn eigen referentiekaders. De kaders die naar mijn idee met name gevormd zijn door de opvoeding die ik heb gekregen en de omgeving waarin ik leef. Binnen die kaders bevinden zich onderwerpen als normen en waarden, hoe iets ‘hoort’ of juist niet, hoe je omgaat met de medemens en wat je belangrijk vindt in het leven.

Ik kwam erachter dat veel van deze onderdelen mij zijn meegegeven door de opvoeding van mijn ouders. Deze Merel komt uit een heel goed en warm nest, met veel ruimte voor eigen ontwikkeling en ideeën. Er waren zeker grenzen, maar ik heb het gevoel dat ik veel vrijheid heb gekregen om de wereld zelf te kunnen ontdekken.

Toen ik een aantal maanden terug een ingeving kreeg over wat ik nu echt belangrijk vind in het leven en hoe ik dit leven zo leuk mogelijk voor mezelf kan maken, liep ik tegen de opgebouwde referentiekaders aan. Door die kaders voelde ik me toch enigszins beperkt om verder te kijken. Meer ‘out of the box’ zou je kunnen zeggen. Ik kreeg behoefte om te ontdekken wat er buiten de kaders van mijn eigen box ligt. Ik kwam er namelijk achter dat buiten die box nog zoveel meer is. Door wat meer afstand te nemen en hierdoor mezelf en mijn box te kunnen observeren, heb ik ervaren welke mogelijkheden er nog meer zijn buiten die kaders. En ik hierdoor dingen en situaties met een ander licht kan beschijnen.

Ik merkte op dat mijn ideeën over bepaalde zaken niet per definitie de beste of juiste zijn, of dat hoe ik omga met mensen en lastige situaties niet de enige manier zijn om daarmee om te gaan. Kortom, het bracht me een verrijking van ideeën en inzichten, wat eigenlijk heel bevrijdend voelde! Want er is meer dan alleen die box.

Wellicht mag ik met mijn ervaring jou ook uitnodigen is een kijkje te nemen in jouw eigen box en te observeren welke prachtige opties er voor jou hierbuiten liggen.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *